Inschrijven bij KVK

Inschrijven bij KVK

Bent u van plan om een bedrijf op te starten? Dan is het verplicht om uzelf in te schrijven bij de Nederlandse Kamer van Koophandel. Op het moment dat u deelneemt aan het economische verkeer, bijvoorbeeld door producten te verkopen of diensten aan te bieden, dan bent u volgens de Nederlandse wet verplicht om een bedrijf op te starten. Vanaf 15 februari 2014 moet u voor het inschrijven van uw bedrijf bij de Kamer van Koophandel een eenmalig bedrag betalen van €50 inclusief 21% BTW. Eerder moest u als bedrijf jaarlijks een bijdrage betalen aan de Kamer van Koophandel, dit is door middel van een wetsvoorstel afgeschaft.

Als u een eenmanszaak of VOF in wilt schrijven bij de Kamer van Koophandel, dan wordt u aangeraden om vooraf digitaal alvast zo volledig mogelijk uw gegevens in te vullen. U zult worden gevraagd om o.a. de bedrijfsnaam, de verwachte jaaromzet (een schatting) en nog een aantal aanvullende gegevens. Daarna dient u nog even naar een Kamer van Koophandel kantoor bij u in de buurt te gaan om de inschrijving af te ronden. Pas bij de daadwerkelijke afspraak op het Kamer van Koophandel kantoor hoeft u de inschrijfvergoeding van €50 te betalen (u kunt hier alleen betalen met een pinpas, contant geld is niet mogelijk). Het plannen van de afspraak op een van de kantoren doet u ook online, u kunt hierbij zelf een tijdstip kiezen.

Indien u een rechtspersoon (zoals een BV, NV of stichting) op wilt richten, dan dient u naar een notaris te gaan. De notaris zal vervolgens uw onderneming direct bij de Kamer van Koophandel inschrijven. Ook voor het inschrijven van uw BV, NV of stichting bent u een bedrag verschuldigd van €50, daarnaast dient u ook de notaris te betalen.