Als de zomer toeslaat, twijfel je misschien of het nog wel verstandig is om met je hond te gaan wandelen. Hete stoeptegels en opgewarmd asfalt kunnen de kwetsbare voetzooltjes van je hond namelijk flink beschadigen. Maar bij welke buitentemperatuur is het echt te warm? In dit artikel lees je de vuistregels en hoe je het zelf controleert.
Het asfalt is veel heter dan de lucht
Een veelgemaakte denkfout is dat 25 graden buiten ook 25 graden onder de pootjes betekent. Niets is minder waar. Bij een luchttemperatuur van 25 graden kan asfalt in de volle zon al oplopen tot zo'n 50 graden. Is het 30 graden, dan haalt het wegdek soms 55 tot 60 graden. Bij die temperaturen kan je hond binnen een minuut brandwonden aan de voetzolen oplopen.
De zevenseconden-test
Er is een simpele manier om te checken of het asfalt veilig is: de zevenseconden-test. Leg de rug van je hand op het wegdek en houd hem daar zeven seconden. Kun je dat niet volhouden omdat het te heet aanvoelt, dan is het ook te heet voor de poten van je hond. Voel je weinig hitte, dan kun je veilig wandelen. Doe deze test vooral op kale stoep en zwart asfalt, want die worden het heetst.
Vanaf welke temperatuur oppassen
Als richtlijn geldt: vanaf ongeveer 25 graden luchttemperatuur word je voorzichtig en vanaf 28 tot 30 graden wandel je overdag beter helemaal niet. Niet alleen vanwege het asfalt, maar ook omdat honden bij die hitte snel oververhit raken. Korte snuiten zoals bij de Franse bulldog en oudere of dikke honden zijn extra gevoelig. Bij twijfel sla je de wandeling over.
Slim wandelen in de zomer
Plan je wandelingen in de vroege ochtend of late avond, wanneer de temperatuur en het wegdek zijn afgekoeld. Loop zoveel mogelijk over gras, bospaden of in de schaduw en neem altijd water mee. Houd de wandeling kort en gun je hond onderweg rustmomenten. Zo blijft een ommetje ook bij warm weer leuk en veilig.
Onthoud dus de vuistregel: kun je je hand geen zeven seconden op het asfalt houden, dan laat je de hond niet over die ondergrond lopen. Met de wandeling in de koelte van de ochtend of avond houd je het voor jullie allebei aangenaam.